Erivajadusega laps lasteaias

Alusharidusseadus § 31 lg 2  Vanemal on kohustus:

2) teha lastehoiuga ja lasteaiaga koostööd lapse arengu toetamiseks ning lapsele tugiteenuste võimaldamiseks;

3) pöörduda lastehoiu või lasteaia ettepanekul koolivälise nõustamismeeskonna poole;

4) tagada lapse arenguks ja alushariduse omandamiseks soodsad tingimused /.../;

5)teavitada kirjalikult lastehoiu pidajat või lastehoidu ja lasteaia direktorit lapse terviseseisundist tulenevatest eritingimustest, mille alusel kohandatakse võimaluste piires lapse päevakava, õpi- ja kasvukeskkonda ning õppe- ja kasvatustegevust.

 

Alusharidusseadus § 13. Lapsele vajaliku toe väljaselgitamine ja rakendamine

(1) Lapsel on õigus saada tema vajadustele vastavat tuge vajaduse tuvastamise hetkest alates. Vajadus tuvastatakse lasteaiale sellekohaste objektiivsete andmete saabumise või koolivälise nõustamismeeskonna soovituse andmisega. Lapsele vajaliku toe väljaselgitamisel ja tagamisel loob lasteaed eeldused koostööks vanemaga.

(2) Kui lapsel ilmneb vajadus saada tuge, teavitab lasteaed sellest vanemat ja korraldab lapse pedagoogilis-psühholoogilise hindamise. Vajaduse korral tehakse koostööd teiste valdkondade spetsialistidega ja soovitatakse lisauuringuid.

(6) Kui lasteaia tagatud üldine tugi ei anna lapse arenguks soovitud tulemusi, teeb tugiteenuste koordineerija vanemale ettepaneku pöörduda koolivälise nõustamismeeskonna poole tõhustatud toe või eritoe rakendamise vajaduse väljaselgitamiseks.

Alusharidusseadus § 14. Tõhustatud toe ja eritoe rakendamine

(1) Koolivälise nõustamismeeskonna soovitusel ja vanema nõusolekul rakendab lasteaed tõhustatud tuge (kuni 12 lapsega rühmas) või erituge (kuni 6 lapsega rühmas). Koolivälise nõustamismeeskonna soovitus ei ole tõhustatud toe või eritoe rakendamisel nõutav, kui lapsel on diagnoositud mõni igal ööpäeval või ööpäev läbi kõrvalabi vajadust põhjustav terviseseisund või tuvastatud puude raskusaste. Last, kellele rakendatakse tõhustatud tuge või erituge, käsitatakse haridusliku erivajadusega lapsena.

(4) Haridusliku erivajadusega lapse hindamise, testimise ja uuringute tulemused, samuti õpetajate tähelepanekud, tugispetsialistide ja koolivälise nõustamismeeskonna antud soovitused, kohandused õppes, rakendatud tugimeetmed ja hinnang nende tulemuslikkuse kohta märgitakse lapse individuaalse arengu jälgimise kaardile.

 

TUGISPETSIALISTID:

Eripedagoog on tugispetsialist, kelle tegevuse eesmärk on eakaaslastest eristuva õppija, tuge vajava lapse ja haridusliku erivajadusega lapse arengu toetamine ning suunamine.

Logopeed on spetsialist, kelle töö on lapse kõne, kommunikatsioonivõime, neelamisfunktsiooni, tunnetuslike protsesside uurimine, hindamine, kujundamine ja/või taastamine ning häire ennetamine. 

Sotsiaalpedagoogi töö eesmärk on lapse sotsiaalsete oskuste õpetamine, parendamine, erinevate sotsiaalsete ja toimetulekuprobleemide ennetamine ning leevendamine, tegutsemisvõime ja toimetuleku toetamine nii individuaal- kui võrgustikutöös pedagoogiliste vahenditega. Sotsiaalpedagoog pakub mänguteraapiat. 

 

LIGIPÄÄSETAVUS:

Lasteaia ida- ja läänepoolsel küljel on võimalik auto parkida invaparkimiskohale, st seal on suurem ala auto parkimiseks. Samuti on olemas territooriumile sisenemiseks laiem värav (laste turvalisuse tagamiseks tavaolukorras lukustatud). Ligipääs hoonele on takistuseta, st on kõvakattega kõnni- ja juurdepääsuteed.

Ligipääs lasteaeda on isikul, kes kasutab liikumisabivahendit, tugispetsialisti uksest, kus sisenemiseks on kaldtee. Rühmadesse saab siseneda ratastooliga kõrvalist abi kasutades (terrassile pääsemiseks kaldtee puudub, kuid terrassi äär on sedavõrd madal, et sinna saab ratastooli tõsta).

Lasteaed on ühekorruseline ja asutuse siseselt on ratastooliga juurdepääs tagatud kõigisse ruumidesse, sh on kaldteed maja kahte osa ühendavas koridoris. Takistuseta liikumine on tagatud kogu maja ulatuses.

Juhttee (taktiilne sillutis nägemispuudega inimestele) sissepääsuni ja maja siseselt puudub, küll aga on vajadusel võimalik see luua siseruumides.

Piktogrammid (ehk ikoonid, sümbolid, tähised), mis juhendavad hoones liikumist, puuduvad, kuid vajadusel on võimalik need paigaldada. Osaliselt on piktogrammid kasutuses rühmades (pildirida annab lapsele teavet tema päevast või näitab ruumis teatavat tegevust). Lasteaias on olnud ja vajadusel võetakse kasutusele audiotehnoloogia.

Nõuetekohane invatualettruum on ühes rühmas ning eripedagoogi ruumis.

 

TERVISESEISUNDIST TULENEVA ERITINGIMUSEGA LAPSE TOITLUSTAMINE:

Tervislikel põhjustel teisiti toituva lapse toitlustamine korraldatakse tulenevalt arsti soovitustest ning koostöös lapsevanema ja majandusjuhatajaga. Enne lapse lasteaeda tulekut (uue lapse puhul) või esimesel võimalusel eritingimuse rakendamise vajaduse selgumisest (lasteaias käiva lapse puhul) informeerib vanem direktorit kirjalikult (tõend või arsti soovitus) lapse terviseseisundist tulenevatest eritingimustest.

Kontakt
Kontakt
Kontakt
Kontakt
Avaldatud 07.02.2022. Viimati muudetud 15.09.2025.